Lars Nordseth gikk Rondanestien

Foto: Femunden

Jeg har egentlig alltid likt å gå i fjellet. Derfor gikk jeg i fjellet rundt Skramstadsetra ved Rena fra 2001-05 da jeg tjenestegjorde der. Bla gikk jeg mellom Gitvola like ved Målia, til Djupslia like ved familiens hytte, uten egentlig å tenke over at det var Rondanestien jeg gikk på. Det var først over et lunsjbord i Kabul, Afghanistan i samtale med en kollega fra Folldal der vi snakket om Rondane, ideen om å gå hele Rondanestien ble klekket ut. Ideen ble til et prosjekt og forberedelsene startet kjapt. For å kutte ned på tid borte fra familien ville jeg ikke gå om igjen det som allerede var gått av stien. Etter en del strev fikk jeg også tak i en turkamerat, Anne, som ville gå såpass langt i fjellet. Anne har bred erfaring fra fjell både sommer og vinter.

Den første delen av Rondanestien fra Oslo til Trautskogen ble unnagjort alene i høyt tempo 26-30 mai 07 med svært lett oppakning, tights og en cross-over mellom løpesko og fjellstøvler. Tempoet ble muliggjort ved gode stier/veier, grei merking og henting og bringing til start- og endepunkt på hver dagsetappe. Starten fra Oslo Plaza var artig. Har aldri startet en fjelltur i byen før og turen opp Akerselva gikk lystig. Den første jeg møtte var en god kollega som bodde på hotellet, og dermed var 1t villig beslaglagt. Mht merking var Rondanestien ”grei” unntatt i Eidsvoll der man må følge utelukkende GUL merking for Pilegrimsleden. Været var bra bortsett fra de siste dagene. Dette gjorde at jeg ikke nådde helt til Malungstugua som planlagt, men måtte avslutte like sør for Gammelsaga.

Neste del av turen Gammelsaga-Gitvola og Djupslia-Hjerkinn ble tatt 26 jul-10 aug. Herfra ble Anne med på turen. Vi baserte overnatting på telt siden etappene mellom DNTs hytter ofte er noe korte. Turen startet 26 jul kveld like sør for Gammelsaga i fint vær. De neste dagene var værtypen hovedsakelig våt. Dette førte til en del overraskende utfordringer med føttene. Rondanestien er unøyaktig inntegnet på Stange kommunes turkart. Dette skapte noen strakarmsløsninger med egen orientering på kart. Fantastiske hytter som Malungstugua og Tingstadkoia gjør likevel partiet til et bra sted å gå. For å unngå våte partier samt en uimotståelig trang til hamburger på Myklagard, valgte vi mye vei opp mot Gitvola. De siste 600 m til Myklagard sniffet vi oss ganske enkelt inn på målet. Med en hvil og burger innabords var energien på topp og vi gikk helt til Gitvola i en smell møtt av jakt på en bjørn som hadde fått smaken av sau. Ingen av oss het imidlertid Bjørn slik at vi gikk målbevisst videre. Etter å ha plukket opp bilen på Gitvola kjørte vi på nytt til Myklagard og nok en burger. Drytech lot vi være Drytech, og Myklagard bør bli ny DNT-hytte langs Rondanestien.

For å få restituert beina til tross for den relativt beskjedne distansen som var tilbakelagt, tok vi kajakken opp til Femunden og padlet fra Rødsanden til Elgå. Første kveld i kraftig medvind på grensen av det forsvarlige. De påfølgende dagene utenom den siste, ble padlet i kraftig motvind. Selv om dette tok på armene ble beina restituert. Den siste etappen der vi for første gang unngikk å sitte i vann i kajakken, gikk fra Revlingen til Elgå i strålende vær. Femunden ble avsluttet med et fantastisk sikmåltid på Bryggeloftet, Elgå. Anbefales sterkt!!

Med friske bein 04 aug var vi klare som egg for å ta fatt på ”rosinen i pølsa”, fra Djupslia og inn i selve Rondane. Vi nådde snart Goppollmyrin, som jeg regnet med var våte. Imidlertid var det her lagt ut mye plank slik at det var som hjemme på Autobahn, legge seg på den venstre planken (fila) og gi på mot Vetåbua. Møtt av flere tyske speiderpatruljer som vi hadde en del moro av, kom vi etter hvert opp mot Jammerdalsbua i regn og tåke. Været turen videre var imidlertid bra med bla en fantastisk overnatting på 1300 m høyde i vindstille vær midt i Langglupdalen med 2000 m topper på alle kanter.

Like etter Haverdalen møtte vi den eneste andre som gikk Rondanestien. En nederlender som hadde som ambisjon å gå Rondanestien på 8 dager. Han hadde kommet med nattoget fra Oslo og startet i 5-tiden om morgenen fra Hjerkinn. Vi møtte han utpå formiddagen ned mot Haverdalen. Tempoet var det lite å si på, men 8 dager på Rondanestien tilsvarer over 50 km i snitt pr dag. Vi ønsket han lykke til med et par sjokolader med på reisen. Fra Haverdalen er det stort sett slutt på steinen og stiene blir brede og fine. Etter en kort lunsj på Grimsdalshytta gikk vi for dusj og rømmegrøt på Hagaseter som vi nådde samme kveld med god margin.

Det anbefales ikke å gå uten kart. Bruk av kart gir en sikkerhet samt mulighet til å ta ut distanser, posisjoner og teltplasser. GPS anbefales for nøyaktig posisjonsangivelse i dårlig sikt. DNTs kartpakke finnes på http://www.rondanestien.no/. Det anbefales ikke å benytte Stange kommunes turkart, men heller basere seg på de nye DNT-kartene over Odalen. Dette bør DNT endre på nettsiden. Videre bør telt seriøst vurderes som overnatting dersom man går flere i følge. Et bra 3 mannstelt telt veier ikke mer enn 3-3,5 kg og proviant kan suppleres på hyttene fra Djupslia og nordover. Telt og eget kokeapparat gir fleksibilitet mht dagsetapper og uavhengighet fra de betjente hyttenes middag kl 1800, som ser ut til å regulere livet til mange i fjellet. Mht proviant kan etappene sør for Djupslia by på utfordringer pga ubetjente hytter. Dette løste vi ved lett proviant (Drytech), depoter i biler samt utskeielser som elgskav i rømme lagd på primusen da vinden rusket som verst i teltet, og noe kjøpt ferdig mat underveis. Utrolig hvor godt en burger kan smake på Myklagard.

En takk til de jeg møtte på veien som utelukkende var greie og tillitsfulle mennesker, samt til DNTs lokallag som har merket Rondanestien helt fra Oslo til Hjerkinn. En stor takk til turkamerat Anne som tok over halvparten av turen med meg. Det var faktisk finere å gå turen enn å ha gått den. Mulig Jotunheimstien blir neste??? Dette ga mersmak.

Lars Norseth

Heinsberg, DE

DNT Oslo

Dagsetapper Rondanestien

26 – 30 mai

Bodde hos min Mor & Far og tok etappene alene som dagsturer (lett sekk, gikk/løp)

Dagsetappe 26 mai 07

Dagsetappe 30 mai 07

Sør Minnesund – Lyssjøen - Trautskogen

26 jul – 02 aug

Gikk med Anne. Bodde i telt, bar egen mat.

Dagsetappe 26 jul 07

Trautskogen - Gammelsaga

Dagsetappe 27 jul 07

Gammelsaga – Malungstugua - Gransjøen

Dagsetappe 28 jul 07

Gransjøen - Rokosjøen

Dagsetappe 29 jul 07

Rokosjøen – Gitvola (nord Målia)

Dagsetappe 30 jul 07

Hvile-/handledag på Elverum

Gått mens jeg tjenestegjorde på Rena

Dagsetappe  Målia – Sandfløten – Halgutusveen

Gitvola-Sandfløten-Bringbu v/Halgutusveen-Skramstadsætra gått mai 2004

Dagsetappe  Halgutusveen – Godlidalshytta – Lyngbua – Djupslia

Skramstadsætra-Mortenshøydene-Godlidalshytta-Lyngbua-Djupslia gått jun 2005

31 jul – 03 aug

Hvileperiode pga dårlig vær og fotpleie. Padlet kajakk på Femunden Rødsanden – Elgå.

Tur innom Svukuriset.

04 – 10 aug

Gikk med Anne. Bodde i telt, bar egen mat bortsett fra lunsj på Grimsdalshytta.