Rondanestien 20114 - Stykkevis og delt

Jacobsen har skrevet mer utfyllende informasjon om sin vandring på Rondanestien.

Etappe dag dato fra – til

1. 1 2 juni Oslo – Hakadal

4. 16 13 aug Dørålsetra - Haverdalseter - Grimsadalshytta
4. 17 14 aug Grimsdalshytta - Hageseter - Hjerkinn

Viktig fra utstyrslisten:

- gamasjer ( få søla der og ikke på buksene.)
- Fjellstøvler, smøring og sokkeskift. Gnagsårplaster
- staver ( balansehjelp og sondering etter dybde i gjørmehøl)
- tett regntøy, bukse med seler
- ull undertøy, lue og votter
- 1 brød , for ca 3 dager, litt pålegg
- pastaposer og pølsesnabber
- vin, 6 dl for 4 dager.

Planlegging

Etter litt fundering var det klart at dette høres spennende ut, og lysten på økte.ble det også klart at det . For å holde farten nede og opplevelsene høye, ønsket jeg å ta turen stykkevis og delt. Det ville lette både planleggingen og gi mulighet for å justere pakning og etapper underveis. Føttene ville få en sjanse til å komme seg mellom hver økt.

Satset på min tradisjonelle pakning og mat, som gav mye vekt og hygge.
I juni nærmet det seg hyttenes åpningstid og fjellet var tidlig snøfritt, så det var vel bare å sette i gang. Utstyrt med DNTs kartpakke, utskriftsversjonen av turbeskrivelsen for notering av klokkeslett underveis. Mest for å styre tid og krefter. Jeg regner med ferdig med spørsmålet “hvor lang tid har du brukt”, det er viktiger med “hvilken vei gikk du”, “hva så du” osv.

Desverre tok makkern for turen en noe uheldig dans med gressklipper, så han måtte stå over

Etappe 1 Gjennom Nordmarka

1. dag

Prøvetur, for å se hvor langt kunne jeg komme på en dag. Dagstursekk med bl.a 1 liter vann og kaffetermos .Ble sluppet løs i Oslo sentrum (8:10) fant Akerselva ved Kuba, og ruslet oppover til Oset (9:10). Egenlig har

Etappe 2 Romerikesåsene og Romerikessletta

2. dag

Med tursekk, DNT-nøkkel og sovepose og mat for 2 dager. Sen start (16:00) fra Hakadal, men fant den største regnbygen i mils omkrets, så jeg fulgte den blåmerkede bekken opp i høyden, nedbøren gav seg, men vått var det, Staver kan brukes til å slå vannet av greiner og busker også. Øyungen den andre, passeres og snart er jeg på Bekkestua (18:15) uten unødige pauser. Forsøk på støvletørk.

3. dag Romerike

Spenning med å se hvor langt jeg kunne rekke, hadde blinket ut Bjørke Kirke og Eidsvoll verk som mulige avslutningspunkter. Tidlig start (7:30) mot Erpestadvangen, stien forsvant i et hogstfelt, men ble gjenfunnet ved Stor-Øyungen. Bjernessetra (åpen, mulig losji?)(10:35). Rotet litt med utydelig sti mot Sørsetra men Råbjørn passeres(12:00). Det artig hvor lenge skogen er våt, gikk med regnbukse 3-4 timer, våte støvler. Greit merket videre men litt etter Losbyhytta og ved Jutulen tror jeg stien gikk anderledes enn kartet, jeg fulgte stien. Flott utsikt fra gravrøysa (1430). Fulgte beskrivelsen at stien skulle gå jamt nedover til Kringlerdalen, så når merkingen dro oppover igjen tok jeg kjerreveien ned..Ved Kringler fant vi hverandre igjen, og en overraskende sprelsk Leira rant gjennom et juv som var vestlandet verdig.(1500)

Det var ennå ikke kveld så det var bare å forsette forbi Bjørke kirke, og inn i Hæravassdraget, og ny natursti, og krysset riksveien ved Nordmokorset (17:25) I Eidsvoll gikk stien litt på hver side av Gardermobanen,(nå riktig beskrevet på internett), Etter passering av E6, og bebyggelse fant jeg den nye jernbanestasjonen Eidsvoll verk (1845) og tog hjem.

Etappe 3 Eidsvoll og Stangeskogene

Dag 4 Kulturlandskap

Greit med tog til Eidsvoll verk, nå med sovepose, spritapparat og mat for 4-5 dager, Jeg bærer tungt med brød, posepasta, og vin til middag I tillegg til 2 etappes utstyr. Man skal jo nyte litt også. Start (9:10) mot Eidsvollsbygningen (9:30) Her< kom overraskelsen, Rondanestien følger pilgrimsleden gjennom hele Eidsvoll kommune. Heldigvis hadde jeg beskrivelsen fra internett, (se Eidvoll kommune -> kultur -> turstier, angir flere overnattingsmulighter ved Lysjøen) Her er beskrivelsen nå ajourført.Fin sti vidre, om Dønnumsletta er det vel ikke annet å si en at jeg kom til Eidsvoll Kirke (11:10). Mye kultur i Eidsvoll. Skovset landhandleri (12:10) var siste utpost før skogene, så litt proviantering og is-handling var fristende. Mer asfalt men mye godord for pilgrimmer underveis, før stien stakk inn langs jorder og inn i skogen.Holtdammen passeres (13:50) og var framme ved Lysjøhimlet (16:10) Kikket på koia ved Digerauet, og hogg litt ved, før en større middag ( vekten skal jo ned) Praktisk med spritapparat, vedfyrt ovn på hytta.

Dag 5 Seterområder

Igjen tidlig start (6:30), og snart i Stange kommune, HHT har blå hengere, og stien gikk variert på nye tråkk og gamle veier. Ved Gulli listet stien seg rundt stra, men jeg fant den igjen I nv der den fulgtet tråkket mot Holtet, og passerte Trautskogen (9:25) og Gammelsaga (10:40). Krysset Bjønnstadfløyta (13:15) og ned langs Gaukåa til DNTs mest hemmelige koie (Gaukoset, uten utstyr). Nå kom regnet på nytt, mye ly i buer, Ved nordre Rasen insisterte løypeleggeren at stien gikk over Middagsberget, og da jeg ikke umiddelbart så hengere langs elva, ruslet jeg over berget, tildels sparsommelig med hengere.
Fant huset på Malungen, meget artig opplevelse. Spritapparatet ble brukt igjen, for å slippe å bruke ved. Fin hyttebok hvor jeg ble kjent med tidligere rondanefarere.

Dag 6 Fløterkultur

Føttene lot seg overtale under tvil, så jeg lot buss være buss, og ruslet vidre (8:30). Fulgte beskrivelsen og stien oppover med mye interessant fløterkultur og fine koier, Busvoldsetervadkoia (10:15) som bør besøkes senere. Stopp på Busvoldsetra (13:30), fine rabarbrastilker. Traff jeg på ett hyggelig par som ryddet løypa, før jeg kom til Tingstadkoia (16:15). Kjølig koie, så jeg slo meg ned i lille rommet og fyrte litt. Spiste og drakk resten av maten og vinen, med rabarbarasuppe til dessert. (potetmel på pakkelisten neste gang?)

Dag 7 Utsyn og furumoer

Tidlig start (6:30) og ruslet vidre, etterhvert fin utsikt nordover mot Rokoberget (11:10), hvor kirkeruinen ble inspisert, før stien ble fulgt fram til Rokosjøen (12:00) Her var sesongen ikke helt I gang så jeg ruslet vidre på furumoer gjennom Mosjømarka med setre og koier til Svarskogkoia (14:30). Lang stopp utenfor nydelig koie med gass, Som planlagt var jeg nå uten mye mat, så det bar vidre til Tobro, der det var Bussholdeplass rett øst for brua. Her bør nok de som skal vidre, ta en provianteringstur til Elverum eller Løten, men jeg satte meg på Trysilbussen hjem.

Etappe 4

Spritapparat lagt igjen hjemme, og sovepose byttet i lakenpose.
Ny start fra det legendariske Ånestadkrysset.

Dag 8 Til Fjells

Etter en lang ferie var det igjen spring i beina, så med proviant for 4-5 dager var det buss til Tobro (11:35) Heftige regnbyger over Løten, men jeg fikk gå i fred . Passerte Savalsetra (14:30), På myrene mot Budor var det nå modne multer, Fra Svanen (18:00) var det flott utsikt og jeg var på Fjellet for første gang på turen. Fin tur til Målia, som var inntatt av hyggelige unge damer (19:00) Regnet kom et kvarter etter meg

Dag 9 Vidder og skog

Jeg var gammel, så jeg dro vidre (6:30). Nå røde hengere og merker. Morgendugg og våt skog, over Gjetholen (9:30). På Brennseteråsen gikk stien ned og nordover, men ikke jeg, som fulgte blå henger til det høyeste punktet og litt til. Raskt tilbake til stien, krysset rett over en ny skogbilvei før Sandfløten (12:10) og lang pause der. Vilt skogsterreng ned mot Åsta, og en lang slumrepause på Åstaholmen (15:00) Ble heldigvis vekket av noen forbipasserende så jeg kom meg videre(16:00), Krysset Åsta (17:15) og var  snart framme på Halgutusvea (18:10)  Flott skogskoie, Blåbær med sukker og XO er real dessert. Turkameratene i hyttebøkene holder følge.

Dag 10 Hedemarksvidda

Ble vekket av voldsom flaksing i hytta på morgenkvisten, så jeg kastet ut flaggermusen. Startet å gå (8:00) oppover mot fjellet og fant det på Bjønnåsberget (9:15), Krysset birkebeinerløypa (11:15) og kom til Øyungen (14:20) den tredje. Over Øyungsfjellet ( over 1000 m) og ned til Godlidalshytta. Her spiste jeg opp resten av middagsmaten så neste etappe ble bestemt. Nå var det nydelig skyfritt,varmt vær så det kunne bli lange etapper hvis jeg bruker hele dagen.

Dag 11 Øyerfjellet

Oppe og gikk (7:50) på stien som er nylig omsorgsfullt lagt tørt oppe i lia over myrene. Passerte Nyskolla (9:45), Kaldholsetra (11:30), og kom fram til Lyngbua (13:45) Nydelig fjellterreng som bør prøves en påske med godvær. Men jeg måtte over til Djupslia for å få meg mat (18:00) Kjent hytte og trakter, bra med mat. Ble alene her også, som påskeaften 1999.

Dag 12 Ringebufjellet

Startet (7:45) over Åstkyrka og fram til Tauteren (9:05) og Bjørgesetra (11:15) Ikke en multe å se på myrene her heller. Lang lunch på vetåbua (12:20), her hadde vært folk i natt.  Det er jo lenge lyst, så jeg rusler vidre (13:45), passerer sauebua (16:30), høyde 1170 (18:50), Breia og finner Jammerdalsbu
med 3 andre hyggelige gjester.

Dag 13 nåærmere Rondane

Listet meg ut (7:35) og kom til Gråhøgdbu (13:10), igjen lang lunch på trappa, nå er det kornmo og bixit som gjelder. Igjen vil jeg vidre (14:00), bra driv opp kneika mot skaret ved Ramshøgda. Krysser Svabubekken (17:00) og har god tid ned til Eldåbu (19:10) der det var 3 nye hyggelige gjester. Fremdeles selskap i hytteboka med rondanefarere som nå begynner å skrive litt vemodige. Turen  er jo snart over.

Dag 14 Kosetur

Om noen kan forklare meg hvordan jeg skal ta hensyn til rein når jeg ikke ser den? Fjellet er jo fullt av flokker med rein ull og piercing i øret. Snart begynner jakta.
Planlegger kosetur til Bjørnhollia, nå skal man jo bare ha seg gjennom Rondane. Godværet holder,sen start(9:05) Lange pauser, bad i Vulutjørnet og allikevel framme tidlig (16:00) På Bjørnhollia var servicen upåklagelig, det ble full hytte etterhvert også. og her kan man jo kjøpe det meste.

Dag 15 Topptur

Frokosten åpnet før tiden, så jeg kom avgårde tidligere enn ventet (8:30) Nydelig toppvær så jeg la rondanestien midlertidig over steinhytta (11:50) og Høgronden (12:50), forsiktig ned ura på norsiden, det gikk greit, god kontroll med tiden, så det ble mye slumring i lyngen ned over mot Dørålen. Ankom Nedre Dørålseter kort tid før middag (17:50), ble anbefalt dusj, før en hyggelig middag og aften med spreke og kunnskapsrike fjellfolk. Nedre Dørålseter infridde ryktene.

Dag 16 Seterliv

Skal man ha seg gjennom Rondane så starter man sent (9:05) og etter steinene i Dørålsglupen lot jeg lukten fra Haverdalsseter styre meg dit på lettgått sti, rømmevafler av lokal rømme(13:30). Fant et skilt der med Gravhøe på, og verten anbefalte denne ruten. Så jeg dro 200 meter ned Haverdalen igjen og fant en gammel løype opp gjennom bjørkeskogen, god varding vidre øst for myra og temmelig rett nordover og opp på Gravhøeryggen. Her trakk jeg nordvestover og kom inn på T-løypa i skaret med dyregraver (16:00). Derfra var det jo enkelt fram til Grimsdalshytta.

Dag 17 Dovrefjell

Siste dag og bare 5 timer til Hjerkinn, og toget går 18:22. Her gjelder det å finne på noe, startet (9:20) på Tmerkingen mot Vålåsjøen, pen stigning opp fra hytta, fram mot Halvfarhøe var det en overraskende og nydelig utsikt  mot Jotunheimen(12:15) i klar høstluft. På Rondane-nord kartet er det en sortprikket sti gjennom Gautdalen mot Hageseter. Den viste seg å være meget godt vardet, og kom innpå som kom innpå den vanlige T-merkingen ( 14:20). En variant som kan anbefales begge veier. Nå hadde jeg tiden under kontroll, så de ble en tallerken rømmegrøt på Hageseter,
før jeg ruslet derfra opp mot Hjerkinn stasjon på en time (17:15)

Avslutning

Det var Rondanestien stykkevis og delt, var ekstra heldig med været som fristet med lange dagsetapper.Skulle jeg gjordt noe anderledes måtte det være kortere etapper og lete etter flere varianter.

Ellers er følelsen nå at det var morsommere å gjøre turen, enn å ha gjordt den. Men det er jo mange nye turer å velge blandt.

En honnør og  hjertlig takk til de utallige og tildels usynlige som har merket stier, hatt oppyn med hytter.

En hilsen til de rondanefarere som gikk før meg, og god tur til de som kommer etter.